Nyeregbe! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kerékpár, bicikli, bringa, bicaj – két kerék, kormány, váz, pedál, lánc. A kerékpárral kapcsolatban eszünkbe jut a közlekedés, a sport és a környezetvédelem is. De mióta használunk biciklit? Ki találta fel? Miért volt olyan nagy az első kereke a velocipédnek? Mire volt jó a vesszőparipa? Mi köze a locsolócsőnek a biciklihez? Mindez kiderül cikkünkből. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mióta biciklizünk?
Máig sem tudjuk pontosan, hogy a sportág őse honnan ered. Kínai források szerint mintegy kétezer évvel ezelőtt olyan közlekedési eszközt használtak, ami nagyon hasonlított a kerékpár ősének nevezett futógéphez.
Az első európai kétkerekűt Karl von Drais alkotta meg 1817-ben. Ezt az eszközt, mint a képen látható, lábbal kellett hajtani, és kormányozni lehetett. Ezzel a futógéppel Drais hiába tudott a kastélypark kikövezett ösvényein akár 14 km/órás sebességgel haladni, mégis gúny tárgya maradt: vesszőparipának csúfolták, mivel fából készült. Pedálos kerékpár 22 évvel később, 1839-ben a skót Kirkpatrick Macmillan taposópedállal látta el a szerkezetet, s így a hajtó lába többé nem ért a földhöz. Ezért sokan őt tekintik első valódi kerékpár megalkotójának. Csontrázó vagy velocipéd Egy francia lovaskocsi készítő, Pierre Michaux 1861-ben olyan
A mai kerékpár elődje Újabb és újabb találmányok vezettek a kerékpár tökelétesítéséhez, mint pl. a láncos áttétel (H. J. Lawson,1897) vagy az acélküllők (W. A. Cowper). Az átütő változást 1885-ben John Starley vázszerkezete hozta. Ő dolgozta ki a ma is használatban levő váz mellett a döntött kormányrudat - ennél jobbat azóta sem találtak ki. A gumiabroncs megjelenése A ma is használatos felfújható gumitömlős kerekek megalkotása egy ír állatorvos, John Boyd Dunlop nevéhez fűződik. A fia az új triciklijével állandóan széttúrta a kertben a füvet, ezért az apa azt szerette volna, ha valamivel el tudná venni a kerekek élét. Először vízzel töltött locsolócsővel próbálkozott, de ez az túlságosan rugalmatlannak bizonyult, ezért legközelebb levegővel fújta tele. Találmányát 1888-ban szabadalmaztatta. Rögtön meg is kezdték a gumiabroncsos kerékpárok árusítását. Közben azonban kiderült, hogy 1845-ben ugyanerre a találmányra már bejegyezték a szabadalmat Thompson javára. Ezért hosszas herce-hurca után elvették a szabadalmi jogot Dunloptól. Ez azonban csak annyit jelentett, hogy ezután már bárki gyárthatott ilyen szerkezetet anélkül, hogy az ír családapa egy pennyt is keresett volna rajta. Magyarországon a kerékpár elterjedése viszonylag későn kezdődött. Az 1860-as években jelentek meg az első példányok. Sport Időközben a kerékpározás komoly sportággá nőtte ki magát, többféle szakága fejlődött ki. Az olimpián négyféle kerékpáros versenyt rendeznek (országúti, pályakerékpáros, mountain bike, BMX), összesen 18 versenyszámban osztanak érmeket.
A pályakerékpáros versenyeket az erre a célra épített stadionokban rendezik. Budapesten 1896-ban, a millenniumi ünnepségekre készült el a Millenáris, az akkor igen korszerűnek számító kerékpáros stadion. Az ilyen versenyeken akár a 60 km/órás sebességet is elérik a versenyzők.
A BMX-nek két ága alakult ki. Az egyik az úgynevezett street stílus, ahol az utcán lévő padkákat, falakat, lépcsőket, illetve a külön e célra épített parkokban található rámpákat használják különböző látványos trükkök bemutatására.
A cross versenyeket egy 300-400 m hosszú, általában három-négy kanyarral és hat-tíz ugratóval épített, rajtdombbal ellátott pályán rendezik. A kerékpározás másik extrém ága a mountain bike. Ezeken a versenyeken nagy szintkülönbségű erdei utakon mérik össze tudásukat a versenyzők.
Kerékpározás ma
Ha bemész egy kerékpárboltba, sokféle biciklivel találkozhatsz. Ezek felhasználási céljuk szerint más-más felépítésűek. Vannak kifejezetten országúti versenyekre, városi közlekedésre (city bike), kisebb-nagyobb túrákra (trekking), hegyi kerékpározásra (mountain bike, downhill) illetve trükkökre, akrobatikára (BMX, street) kifejlesztett kerékpárok.
A nagyvárosokban is egyre több biciklissel lehet találkozni - van aki iskolába vagy munkába siet, és van akinek a kerékpározás a munkája: ők a biciklis futárok. Egyre több városvezető ismeri fel, hogy a kerékpározás altenatívája lehet az autós közlekedésnek: kevesebb autó, kevesebb dugó, kevesebb füst. Magyarországon is egyre több kerékpárút épül, mind a városokban, mind a települések között. Így például már a Balatont is megkerülheted kerékpáron.
A biciklivel való biztonságos közlekedés elengedhetetlen feltétele, hogy ismerd a kerékpározásra vonatkozó szabályokat. Ebben segít neked a Közlekedés-Suli sorozat Biciklivel a forgalomban című kötete. A kerékpározsáról és sok egyéb sportról olvashatsz a Mi MICSODA Sport című különkönyvében, és sok kérdésre választ kaphatsz Tudod-e a választ? Sport című kötetében. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|