A ruganymézgától a versenyautókig - A gumikerék története

Hosszú út vezetett a kerék feltalálásától a gumiabroncs elkészültéig. Ma már elképzelni sem tudjuk, milyen lehetett az élet a gumi nélkül. A gumiabroncs útja távolról sem volt zökkenőmentes, és eltartott egy darabig, amíg a kezdetleges próbálkozásokból kifejlesztették a mai biztonságos kerekeket.

A kezdetek

1845-ben találták fel a gumiabroncsot
1845-ben találták fel a gumiabroncsot
A gumikerékhez két dolgot kellett őseinknek feltalálniuk: a gumit és kereket. Elsőként a kereket fedeztük fel. Legelőször a Krisztus előtt 3000 körül keletkezett mezopotámiai okiratok említik meg a kereket. A gumit pedig a majáknak és az aztékoknak köszönhetjük, akik erdeikben megcsapolták a „könnyező fákat“, hogy a nedvük felhasználásával labdákat készítsenek maguknak.

Magát a kaucsukot csak 1744-ben fedezte fel de la Condamin francia természettudós. Gondot jelentett, hogy a tiszta kaucsuk ragadós, gyorsan rongálódik, és nehezen lehet felhasználni. Majdnem száz évet kellett várni, amíg Charles Goodyear 1839-ben rájött arra, hogy a hevea fából nyert anyagot kénnel összekeverve és melegítve egy igen rugalmas, tartós, számtalan területen hasznosítható anyag - gumi készíthető.

Az első ősi kerékpár tervét Leonardo da Vinci álmodta meg. Ő már 1495-ben készített vázlatokat keskeny kerekű, hajtható járművekről. Gumiabroncsot természetesen nem tervezett ezekre az ős-kerékpárokra.
A francia Sieur de Sivrac 1791-ben épített fából egy olyan biciklit, amelyre pedált ugyan még nem szereltek, ám a kerekét már vaspánttal erősítették meg. A francia feltaláló Párizsban, a Palais Royal parkjában közlekedett a járművel. Őt tekinthetjük tehát az ős-kerékpár szülőatyjának.
Európa első gumigyárát egy osztrák úr, bizonyos Reithoffer alapította meg 1824-ben. Ebből a cégből fejlődött ki később a Semperit Abroncs Részvénytársaság. Magyarországon 1840-től kezdték műhelyekben feldolgozni a kaucsukot. A hazai gumigyártás legfontosabb mérföldkövét Schottola Ernő tette le, aki 1882-ben „ruganymézga"- gyárat alapított. Az épület a mai Taurus helyén, Budapesten, a Kerepesi úton állt.

Robert William Thomson 1845-ben szabadalmaztatta a légabronccsal egybeépített gumikereket. Ekkor még senki sem tudott mit kezdeni e találmánnyal. Akkoriban csak kezdetleges kerékpárokat ismertek, autó és motorkerékpár pedig nem is létezett. Ennek ellenére a feltaláló mégis szabadalmaztatta kerekét Nagy-Britanniában, Franciaországban, valamint az Egyesült Államokban. Később Dunlop (1888) és a Michelin testvérek (1890) is nagy hírnévre tettek szert hasonló légabroncsaiknak köszönhetően.

Kényelmes gyermekjáték

John Boyd Dunlop ír állatorvos és feltaláló 1888-ban újra felfedezte a levegővel töltött abroncsot. Dunlop a fia háromkerekű biciklije számára találta ki a megoldást, mert a macskaköveken túlságosan rázkódott a kis jármű. Először tömörgumi abroncsot szerelt a kerékpárra, de ezt nem találta elég jónak. Legközelebb levegőt fújt a két végén lezárt, összeragasztott gumitömlőbe, és ezt szerelte a fakerékre. A szerkezetet vitorlavászonnal vonta be, hogy simábban haladjon a jármű. Egy átalakított bébi-cumi lett a szelep. Valószínűsíthető, hogy Dunlop nem tudott Thompson találmányáról, tőle függetlenül alkotta meg a maga levegős gumiabroncsát.

A hasonlóság természetesen vitákhoz vezetett, ám ezeket sikerült megoldani. Dunlop be tudta bizonyítani, hogy jelentős technikai újításokat hajtott végre a légabroncson. Az ő nevéhez köthető például a szelep és a felni feltalálása. Később, amikor már nagy mennyiségben kezdték gyártani a kerékpártömlőket is, a szélesebb tömegek is használni kezdték a kerékpárt.

A világ első motorkerékpárja Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach keze alól gördült ki 1885-ben – faküllős keréken. Dunlop találmányára, a légabroncsos kerékre egész iparág épült: így szerzett hírnevet a Dunlop, a Continental, a Metzeler, a Michelin, a B.F.Goodrich, a Phoenix, a Firestone, az Excelsior, a Universal, a Pirelli és az Avon, hogy csak néhányat említsünk a legnagyobbak közül.
Startol a Forma 1!


A nagy gyárak hamarosan a legkülönbözőbb céloknak megfelelő gumiabroncsokat is gyártottak. Ebben nagy szerepet játszott az, hogy megszületett a légabroncsos kerékhez csatlakozó acélhuzalos perem, azaz a felni. Ez után már nem kellett az egész kereket kidobni, ha kilyukadt a gumi! A cserélhető abroncs feltalálása William Bartlett és Edouard Michelin nevét öregbíti.

Napjainkban a motorkerékpárokat és az autókat, a Forma-1-es versenyautókat elképzelni sem tudnánk a gumikerék nélkül. Ennek örülhetünk, hiszen a gumi igen sokoldalúan felhasználható anyag.

www.mimicsoda.hu