A ruganymézgától a versenyautókig - A gumikerék története |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Hosszú út vezetett a kerék feltalálásától a gumiabroncs elkészültéig. Ma már elképzelni sem tudjuk, milyen lehetett az élet a gumi nélkül. A gumiabroncs útja távolról sem volt zökkenőmentes, és eltartott egy darabig, amíg a kezdetleges próbálkozásokból kifejlesztették a mai biztonságos kerekeket. |
|||||||||||||
A kezdetek |
|||||||||||||
Magát a kaucsukot csak 1744-ben fedezte fel de la Condamin francia természettudós. Gondot jelentett, hogy a tiszta kaucsuk ragadós, gyorsan rongálódik, és nehezen lehet felhasználni. Majdnem száz évet kellett várni, amíg Charles Goodyear 1839-ben rájött arra, hogy a hevea fából nyert anyagot kénnel összekeverve és melegítve egy igen rugalmas, tartós, számtalan területen hasznosítható anyag - gumi készíthető. Az első ősi kerékpár tervét Leonardo da Vinci álmodta meg. Ő már 1495-ben készített vázlatokat keskeny kerekű, hajtható járművekről. Gumiabroncsot természetesen nem tervezett ezekre az ős-kerékpárokra. A francia Sieur de Sivrac 1791-ben épített fából egy olyan biciklit, amelyre pedált ugyan még nem szereltek, ám a kerekét már vaspánttal erősítették meg. A francia feltaláló Párizsban, a Palais Royal parkjában közlekedett a járművel. Őt tekinthetjük tehát az ős-kerékpár szülőatyjának. Európa első gumigyárát egy osztrák úr, bizonyos Reithoffer alapította meg 1824-ben. Ebből a cégből fejlődött ki később a Semperit Abroncs Részvénytársaság. Magyarországon 1840-től kezdték műhelyekben feldolgozni a kaucsukot. A hazai gumigyártás legfontosabb mérföldkövét Schottola Ernő tette le, aki 1882-ben „ruganymézga"- gyárat alapított. Az épület a mai Taurus helyén, Budapesten, a Kerepesi úton állt. Robert William Thomson 1845-ben szabadalmaztatta a légabronccsal egybeépített gumikereket. Ekkor még senki sem tudott mit kezdeni e találmánnyal. Akkoriban csak kezdetleges kerékpárokat ismertek, autó és motorkerékpár pedig nem is létezett. Ennek ellenére a feltaláló mégis szabadalmaztatta kerekét Nagy-Britanniában, Franciaországban, valamint az Egyesült Államokban. Később Dunlop (1888) és a Michelin testvérek (1890) is nagy hírnévre tettek szert hasonló légabroncsaiknak köszönhetően. |
|||||||||||||
1. A kezdetek 2. Kényelmes gyermekjáték |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|