125 éve indult útjára az Orient expressz |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Az Agatha Christie Gyilkosság az Orient-expresszen című krimijéből ismert legendás luxus-vonat 125 évvel ezelőtt, 1883 június 3-án indult útnak, hogy a továbbiakban rendszeresen megtegye a 3186 kilométeres utat Párizs és Konstantinápoly (ma Isztambul) között. Sokak régóta dédelgetett vágya volt egy Európát kelet-nyugati irányban átszelő vasútvonal kiépítése. |
|||||||||||||
Egy belga bankár, Georges Nagelmackers 1872-ben amerikai mintára létrehozta az első európai étkező- és hálókocsi társaságot. Beszerezte a legkorszerűbb kocsikat, és azokat minden elképzelhető kényelemmel felszerelte. Az öt kocsiból álló ![]() Az első világháborúig használt favázas és faburkolatos kocsikból ma is látható egy a budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkban. Az Orient Expresszre csak első osztályú jegyet lehetett váltani. Az első próbautat Párizs és Konstantinápoly között a vonat 83 és fél óra alatt tette meg, ami a maga korában igen gyorsnak számított. A Várna-Konstantinápoly közötti pályaszakasz azonban csak 1889-re készült el,
Az első út nem volt bonyodalmaktól mentes: Varciorovától nem messze árvíz miatt kellett várakoznia a luxusvonatnak, nem sokkal később pedig földcsuszamlás akadályozta haladását. Később a "királyok vonatára" rablóbandák is felfigyeltek, és olykor rajtaütöttek az utazókon. Egy görög bandavezérnek 1891-ben még elrabolnia is sikerült az utasokat és a személyzetet, akiket aztán jókora váltságdíj fejében engedett szabadon. Az Orient Expressz 1889. és 1914. között élte fénykorát. Ez idő alatt több uralkodó is utazott a vonaton. Egy anekdota szerint egyszer egy gróf érsekújváron leszállt a vonatról, amíg a szerelvény vizet vételezett, és olyannyira belemerült az éppen ott játszó cigányzenekar hallgatásába, hogy lemaradt a vonatról. Mint később kiderült: szerencséje volt. A vonat ugyanis balesetet szenvedett, és éppen az a kocsi roncsolódott össze a legjobban, amelyikben a gróf is utazott volna. A megmenekült gróf azon nyomban alapítványt tett a cigányzenekar javára, és arra kötelezte a muzsikusokat, hogy az Orient expressz érkezésekor zenéjükkel szórakoztassák az utasokat. Innen ered az érsekújvári cigányzenekar hagyománya. Az első világháború alatt nem közlekedett az Orient Expressz. A luxusvonat szerepét a trianoni békeszerződések után a Simplon-Orient expressz vette át, amely elkerülte Magyarországot. Útonala Párizs-Bázel-Milánó-Velence-Trieszt-Belgrád-Szófia-Konstantinápoly volt. A vonat 1924-ben tért vissza eredeti útvonalához, egészen a második világháborúig kirobbanásáig. 1929-ben Isztambul előtt a magas hóban elakadt a vonat. Élelmiszert és fűtőanyagot a közeli falvakból beszerezni. Az expressz a hó fogságából tizenegy nap múlva szabadult ki. Valószínűleg ez az eset ihlette Agatha Cristie-t regénye megírására.
Ha még többet szeretnél tudni az Orient -expresszről és a vasút történetéről, olvasd el a Mi MICSODA sorozat A vasút című kötetét, vagy hallgasd meg A vasút című hangoskönyvet! Ez utóbbiba bele is hallgathatsz. |
|||||||||||||
|