Hogyan süllyedt el a Titanic?

2009. április 22., 19:50
 

Majdnem száz éve fekszik hullámsírjában a híres luxusgőzös, amely 1912-ben az április 14-éről 15-ére virradó éjszaka jéghegynek ütközött. Kíváncsi vagy, miért történt meg a baleset, és mi játszódott le a Titanic fedélzetén az utolsó percekben? Olvasd el cikkünket!


 

A White Star Line hajótársaság vadonatúj luxus utasszállító hajóját 1911 májusában Belfastban bocsátották vízre, ám az utolsó simítások még közel egy évig tartottak, míg a Titanic megtehette első próbaútját Southampton kikötőjébe. Soha nem látott méreteire (270 méter hosszú, 28 méter széles, mintegy 11 emelet magas, 46 ezer tonna súlyú, 66 ezer tonnás vízkiszorítású) méltán lehetett büszke építtetője. Fedélzetén a fényűző módon berendezetett első osztályú kabinok, szalonok és éttermek mellett többek között golfpálya, teniszszoba, sőt még tehénistálló is volt, ahonnan naponta friss tej került az utasok asztalára. A három hatalmas hajócsavar teljesítményre 46 ezer lóerő volt, a maximális sebesség pedig 22 csomó, azaz óránként 41 kilométer. A hajófenékbe 16 vízzáró rekeszt építettek, emiatt elsüllyeszthetetlennek tartották a monstrumot. S ugyanezért az eredeti tervekben szereplő 64 mentőcsónak helyett csupán 20-at készítettek el, az utasokkal és legénységgel együtt összesen mintegy 6000 fő befogadására képes utasszállítóhoz.


Esztelen tempó a kék szalagért
Amikor 1912 áprilisában a Titanic első útjára indult, senki nem gondolta, hogy ez egyben az utolsó is lesz.

A három hatalmas hajócsavar 46 ezer lóerővel hajtotta a hajóóriást
A kapitány, Edward Smith azonban bizonyítani akarta, hogy a fenséges Titanic képes elhódítani a kék szalagot, amely az Atlanti-óceánt leggyorsabban átszelő hajónak járt. A dél-angliai Southamptonból kifutva ezért teljes gőzzel a legrövidebb, ám az úszó jéghegyek miatt veszélyesebb útvonalat választotta Amerika partjai felé. Ez lett a Titanic veszte. Negyedik napja voltak úton, az éppen őrségben lévő Frederick Fleet nem sokkal éjfél előtt vette észre a hajó orra előtt sötéten tornyosuló jéghegyet, néhány perccel később tompa robaj kíséretében a súlyos hajótest megrázkódott. A jéghegy 90 méter hosszan felszakította a hajó oldalát, amely rövidesen süllyedni kezdett.

Zeneszóval a hullámsírba
Az ütközés pillanatában a hajón még javában zajlott az élet, néhányan kártyáztak, sokan a zenekart hallgatták vagy táncoltak. A fedélzetre hulló jégkása valóságos attrakciószámba ment az utasok körében. Csak kevesen
Alig két óra alatt merült alá az óceánban az elsüllyeszthetetlen Titanic
aggódtak, biztonságban érezték magukat az elsüllyeszthetetlen Titanicon. Alig fél órával később a kapitány leadatta az első segélykérő jelet, miután egyértelművé vált, hogy a szivattyúk nem bírnak a beömlő víztömeggel. A 20 mentőcsónakban csupán 1100 embernek volt hely, ezért csak a nőket és gyermekeket engedték beszállni. Az időközben leadott S. O S. jelzést az alig 30 kilométerre lévő California gőzös nem fogta, kissé távolabb a Carpathia azonban igen, s azonnal a Titanic felé vette az irányt. A luxusmonstrum azonban 1912 április 15-én, éjjel 2 óra 20 perckor elsüllyedt. A hajnali négykor megérkező Carpathia, amelynek fedélzetén magyarok is szolgáltak, már csak 711 embert tudott kimenteni, 1513-an hullámsírba merültek a Titaniccal együtt. A legenda szerint a zenekar mindvégig zenélt, de hogy mit játszottak, arról megoszlanak a túlélők visszaemlékezései.

Ha érdekel a hajózás és a hajóépítés története, lapozd fel a Mi MICSODA sorozat 46., Hajók című kötetét!

 

 
Nyomtatóbarát verzió
Küldd tovább ezt a cikket barátodnak, ismerősödnek
Ajánld a Mi MICSODA Klubot barátodnak, ismerősödnek

Kapcsolat | Impresszum